Kurt S. Adler

Al 75 jaar het grootste merk in kerstdecoratie

Kurt S. Adler

Een van de grootste bedrijven wereldwijd op het gebied van kerstornamenten. Dit bedrijf is meer dan een halve eeuw geleden gestart door twee Duits Joodse vluchtelingen die voor de nazi’s waren gevlucht naar Amerika.

Tegen de jaren vijftig, ontstond het idee van Kurt S. Adler om Noord Europese kerstornamenten te introduceren op de Amerikaanse markt. De Duitse authenticiteit van kerstornamenten spatte van de sprankelende ornamenten. Logisch, want de Duitsers hebben immers ook de kerstboom uitgevonden.

De meeste Amerikaanse families van die tijd gebruikten alleen simpele ballen en slingers voor in de kerstboom. Kurt S. Adler introduceerde voor de Amerikanen; de notenkrakers, engelen, rendieren etc. om het beeld van de Amerikaanse kerst te transformeren. In 2002 heeft het tijdschrift ‘Austrian, Swiss & German Life’ Kurt S. Adler uitgeroepen tot ‘America’s Father Christmas’.

Kurt S. Adler vond kwaliteit enorm belangrijk voor het bedrijf. Zo beweert hij de eerste te zijn geweest die gebreide kerstsokken voor ogen had, die nu een belangrijke toevoeging zijn aan menig schoorsteenmantel. Een andere prestatie van formaat, die in het bedrijf is uitgegroeid tot een legende, is een boom die hij ooit liet vervoeren vanuit het Duitse Zwarte Woud naar de fabrieksvloer in New York. Deze boom diende ter inspiratie om ‘s werelds best uitziende nep kerstboom te maken. Uiteindelijk was het eindresultaat zo levensecht dat een brandweercommandant de kunstkerstboom uit een plaatselijke winkel liet verwijderen.

Kurt S. Adler
Kurt S. Adler

Het bedrijf heeft een catalogus met ruim 20.000 items per jaar. Kurt S. Adler vernieuwt ieder jaar ruim de helft van deze producten. Wereldwijd zijn er verschillende showrooms te vinden waar producten kunnen worden bekeken. Nederland is de gelukkige met ook een eigen showroom, die jaarlijks helemaal in het teken staat van de mooiste dagen van het jaar.